Personvernerklæring

 

Chat

Når du bruker chatten vår, er du helt anonym. Du kan velge å oppgi hvilket fylke du bor i, alder og kjønn. Dette bruker vi kun til statistikkføring. Vi har heller ingen måte å vite om du faktisk bor i det fylket du oppgir.

Telefon

Når du ringer vår hjelpelinje vises ikke nummeret ditt på vår telefon. Du er dermed helt anonym. Du velger selv om du ønsker å oppgi navn, kjønn, bosted og annen identifikasjon. Vi behandler informasjonen din konfidensielt.

E-post og Whatsapp

Om du tar kontakt på e-post og whatsapp så er du ikke anonym. Vi anbefaler derfor ikke å ta kontakt med oss gjennom disse kanalene. Hvis du allikevel ønsker å kontakte oss på e-post eller Whatsapp, behandler vi da kontaktinformasjonen din konfidensielt, og sletter rutinemessig meldinger daglig.

Sosiale medier

Vi behandler ikke personsensitiv informasjon på sosiale medier. All personlig veiledning skjer i trygge anonyme kanaler på telefon og chat for å ivareta personvernet ditt. Hvis du sender melding eller kommenterer på sosiale medier, veileder vi deg til de anonyme kanalene og sletter meldinger eller kommentarer.  

Samtykkeerklæring

Dersom du ønsker videre oppfølging, må du først signere et samtykkeskjema. Deretter lagrer vi opplysninger om: navn, telefonnummer, adresse, eventuelle kontaktpersoner, eventuelle andre involverte hjelpeinstanser, hva som er dine utfordringer - historikk og nåtid - samt plan for oppfølging.

Nettsiden

Kort fortalt

  • Når du bruker vår nettside, samler vi inn aktivitetsloggdata. Dette kan for eksempel være hvilke sider som får flest klikk og hvor man har blitt dirigert fra (Snapchat, Tiktok, osv.).

  • Vi samler ikke inn informasjon om unike brukere på våre nettsider hvis du trykker “avslå” på cookies.

Mer informasjon

Innsamling av aktivitetsloggdata på nettsider refererer til prosessen med å samle inn og registrere informasjon om brukeraktiviteter som skjer på en nettside. Dette kan omfatte forskjellige handlinger og hendelser, for eksempel når en bruker besøker siden, klikker på bestemte elementer, utfører søk, fyller ut skjemaer eller gjennomfører transaksjoner.

 

Formålet med å samle inn aktivitetsloggdata er å få innsikt i hvordan brukere samhandler med nettsiden og forstå deres atferdsmønstre. Disse dataene kan være svært verdifulle for bedrifter og nettsideeiere, da de kan brukes til å optimalisere nettsidens brukervennlighet, forbedre konverteringsfrekvenser, målrette markedsføringstiltak og tilpasse innholdet for å bedre tilfredsstille brukernes behov.

 

Typisk inkluderer aktivitetsloggdata informasjon som IP-adresser, nettleser- og enhetsdetaljer, refererende sider, besøkte sider, handlinger som ble utført, varigheten av besøk og annen relevant metadata. Det er viktig å merke seg at innsamling av aktivitetsloggdata skal være i samsvar med personvernlover og retningslinjer for databeskyttelse for å sikre brukernes personvern og konfidensialitet.

 

Vi har deaktivert analytics tracking på våre nettsider. Analytics tracking, eller analysetracking, refererer til prosessen med å samle inn og spore data om brukerinteraksjoner på en nettside eller i en applikasjon ved hjelp av analyseteknologier og verktøy. Formålet med analysetracking er å samle inn informasjon om brukernes atferd og interaksjoner for å få innsikt i hvordan de bruker og samhandler med nettsiden eller applikasjonen.

 

Analysetracking involverer vanligvis implementeringen av sporingsskript eller -kode på nettsiden eller i applikasjonen. Dette sporingsskriptet genererer en unik identifikator, ofte kalt en sporingskode eller sporings-ID, som tilordnes til hver bruker eller enhet som besøker nettsiden eller bruker applikasjonen. Når en bruker samhandler med nettsiden eller applikasjonen, registrerer sporingsskriptet ulike hendelser og handlinger, for eksempel sidevisninger, klikk, transaksjoner, skjemautfyllinger og annen brukeratferd.

 

Dataene som samles inn gjennom analysetracking kan omfatte informasjon som brukerens IP-adresse, nettleser- og enhetsdetaljer, besøkte sider, handlinger utført, refererende sider, tidspunkt for interaksjoner og annen relevant metadata.

 

Kontaktinformasjon

Oslo Røde Kors har eget personvernombud som kan kontaktes på e-post: personvernombud@redcross.no. Personvernombudet har som oppgave å bidra til at den behandlingsansvarlige følger personopplysningsloven med forskrift. I tillegg skal personvernombudet være et kontaktpunkt mellom Oslo Røde Kors og tilsynsmyndigheten i alle personvernspørsmål.

Ombudet skal kontaktes i følgende tilfeller:

a. Spørsmål knyttet til behandlingen av dine personopplysninger, dersom du ikke får tilstrekkelig svar fra ansatte i tjenesten.

b. Spørsmål knyttet til utøvelsen av dine rettigheter i henhold til personvernlovgivningen.

c. Dersom du mistenker at dine personopplysninger har kommet på avveie.

d. Dersom det er forhold ved behandlingen av personopplysninger du ønsker å påklage