Årsrapport 2024

Røde Kors-telefonen om negativ sosial kontroll og æresrelatert vold

 
 
 
 

Røde Kors-telefonen har som hovedmål å forebygge og forhindre negativ sosial kontroll og
æresrelatert vold, og å bistå personer som er utsatt for disse voldsformene. Tjenestens
hensikt er at personer i sårbare livssituasjoner og aktører fra offentlig og privat sektor tar
kontakt for råd og veiledning. I tillegg arbeider vi med å øke kompetansen på feltet om
tvangsekteskap, kjønnslemlestelse, negativ sosial kontroll, lukkede religiøse miljøer, ufrivillig
utenlandsopphold og æresrelatert vold.

 
 

Kort fortalt

 
 

Røde Kors-telefonens årsrapport gir en oversikt over utviklingsarbeid og konkret tallmateriale for 2024.

I løpet av 2024 har vi blant annet hatt mål om å øke synligheten, jobbe mer forebyggende og øke kapasiteten vår.

Vi har per i dag kontoer på TikTok og Instagram. I tillegg har vi hatt to kampanjer; Etterlatt i utlandet og Dobbeltliv. Her brukte vi målrettet digital annonsering på TikTok, Snapchat og Youtube, plakater i det offentlige rom og påvirkere.

Anonym chat og telefon er betjent mellom kl.09 og kl.16 alle hverdager, torsdag har vi åpent til kl.18.

Røde Kors-telefonen finansieres av Bufdir, samt søker og mottar årlig prosjektmidler fra IMDi.

 

148

førstegangshenvendelser som gjaldt enkeltpersoner

32

henvendelser om kunnskap- og informasjonsformidling

 

56,4%

av henvendelsene gjaldt negativ sosial kontroll

66,2%

beskrev å ha opplevd vold, i tillegg til negativ sosial kontroll

 
 

Henvendelser fordelt på landsdel

Røde Kors-telefonen er en nasjonal hjelpetjeneste. Vi kan bistå i saker uansett hvor du er i landet. I 2024 har vi hatt to nasjonale kampanjer i sosiale medier for å nå ut til dem som måtte trenge oss. Vi får fortsatt flest henvendelser fra Østlandet, men har økt aktivitet fra andre steder i landet.

Kjønnsfordeling

Røde Kors-telefonen hjelper alle utsatte, uavhengig av kjønnsidentitet.

De som kontakter oss er i stor grad kvinner – kun 11% av henvendelsene gjelder menn. Vi vet derimot at det er mange gutter og menn som aldri tar kontakt med hjelpeapparatet, selv om de kan trenge noen å snakke med.

1% av henvendelsene hadde en annen kjønnsidentitet. 1% oppga ikke kjønn.

Alder

De fleste som kontakter oss er unge. Vi ser at det er aldersgruppen 0-18 år og 18-25 år det er flest av.

Det er aldergruppen 0-18 år er de som oftest tar kontakt på chat.

 

Tematikk

Temaene Røde Kors-telefonen har jobbet med i 2024 inkluderer alle hovedkategoriene i vår portefølje..

Det er verdt å merke at det ofte er vanskelig å begrense en henvendelse til en kategori, og at tjenesten også opererer med underkategorier, og ofte registrerer overlapp av tematikk.

56,4%

gjaldt Negativ sosial kontroll

9,8 %

Gjaldt æresrelatert vold

11,3%

Gjaldt etterlatelse i utlandet

 
Selv om du tror at det ikke går, så ikke gi opp. Jeg var så redd i starten, men nå blir jeg mindre og mindre redd for hver uke som går.
— Kvinne (24) som ønsket å gi en beskjed til andre som føler seg fanget