Årsrapport 2023

Røde Kors-telefonen om negativ sosial kontroll og æresrelatert vold

Røde Kors-telefonen har som hovedmål å forebygge og forhindre negativ sosial kontroll og
æresrelatert vold, og å bistå personer som er utsatt for disse voldsformene. Tjenestens
hensikt er at personer i sårbare livssituasjoner og aktører fra offentlig og privat sektor tar
kontakt for råd og veiledning. I tillegg arbeider vi med å øke kompetansen på feltet om
tvangsekteskap, kjønnslemlestelse, negativ sosial kontroll, lukkede religiøse miljøer, ufrivillig
utenlandsopphold og æresrelatert vold.

Kort fortalt

Røde Kors-telefonens årsrapport gir en oversikt over utviklingsarbeid og konkret tallmateriale for 2023. Røde Kors-telefonen om negativ sosial kontroll og æresrelatert vold har hatt økende aktivitet og henvendelser i 2023 sammenlignet med året før.

I løpet av 2023 har vi blant annet hatt mål om å øke synligheten, spissebudskapet, og øke kapasiteten vår.

Vi har startet kontoer på TikTok, Snapchat og Instagram. I tillegg har vi så langt i 2023 hatt en rekke medieoppslag, blant annet i NRK, Aftenposten og Dagsavisa.

Chatten ble gjenåpnet i slutten av 2022, og er nå åpen hver ukedag. I tillegg har vi utvidet arbeidstid på torsdager til kl 18:00. Vi har også lansert en ny nettside!

Røde Kors-telefonen finansieres av Bufdir, samt søker og mottar årlig prosjektmidler fra IMDi.

førstegangs-henvendelser som gjaldt enkeltpersoner

henvendelser om kunnskap- og informasjonsformidling

av henvendelsene gjaldt negativ sosial kontroll

beskrev å ha opplevd vold, i tillegg til negativ sosial kontroll

Henvendelser fordelt på landsdel

Røde Kors-telefonen er en nasjonal hjelpetjeneste. Vi kan bistå i saker uansett hvor du er i landet. I 2023 har vi hatt tre nasjonale kampanjer i sosiale medier for å nå ut til dem som måtte trenge oss. Vi får fortsatt flest henvendelser fra Østlandet, men har økt aktivitet fra andre steder i landet.

Kjønnsfordeling

Røde Kors-telefonen hjelper alle utsatte, uavhengig av kjønnsidentitet.

De som kontakter oss er i stor grad kvinner – kun 16% av henvendelsene gjelder menn. Vi vet derimot at det er mange gutter og menn som aldri tar kontakt med hjelpeapparatet, selv om de kan trenge noen å snakke med.

2% av henvendelsene hadde en annen kjønnsidentitet. 1% oppga ikke kjønn.

Alder

De fleste som kontakter oss er unge. Vi ser at det er aldersgruppen 0-18 år og 18-25 år det er flest av. I 2023 har antallet under 18 år som kontakter oss økt, som kobles til lansering av chat og sosiale medie-kampanjer.

Vi ser også at aldergruppen 0-18 år er de som oftest tar kontakt på chat.

Tematikk

Temaene Røde Kors-telefonen har jobbet med i 2023 inkluderer alle hovedkategoriene i vår portefølje, det vil si: negativ sosial kontroll, æresrelatert vold, tvangsekteskap, kjønnslemlestelse, ufrivillig utenlandsopphold og lukkede religiøse miljøer.

Det er verdt å merke at det ofte er vanskelig å begrense en henvendelse til en kategori, og at tjenesten også opererer med underkategorier, og ofte registrerer overlapp av tematikk.

52% av de som ble utsatt for negativ sosial kontroll beskrev å også ha blitt utsatt for vold.

gjaldt Negativ sosial kontroll

Gjaldt æresrelatert vold

Gjaldt tvangsekteskap

Selv om du tror at det ikke går, så ikke gi opp. Jeg var så redd i starten, men nå blir jeg mindre og mindre redd for hver uke som går.
— Kvinne (24) som ønsket å gi en beskjed til andre som føler seg fanget